In het kader van de “Week van de Smaak” (1 tot 10 november), dit jaar in het thema “Half-Half” draagt, ontwikkelde CIAGO Foodlab een “hybride burger”. De Week van de Smaak is een initiatief dat zijn oorsprong vindt in West-Vlaanderen, maar dat door Visit Hasselt naar de “Hoofdstad van de Smaak” wordt gebracht. CIAGO Foodlab is een initiatief van Provincie Limburg en ondersteunt zowel startup ondernemers via een nieuw incubator-programma, als bestaande voedingsbedrijven op vlak van R&D en productontwikkeling.
“Half-Half”, zoals ook het Vlaams Instituut Gezond Leven aanhaalt, heeft als bedoeling een kleurrijker, gevarieerder én lekkerder bord te serveren. Meer plantaardig, voor jezelf en voor de planeet, betekent niet dat vlees helemaal wordt geschrapt maar gewoon dat een deel van de dierlijke ingrediënten worden vervangen door plantaardige.
De LIMburger
En zo ontstond dan de “LIMburger”, ontwikkeld door CIAGO Foodlab en Food Designer Steve Bonnyns. Een burger gemaakt van rundsvlees aangevuld met oesterzwam, aubergine en ui.
Enerzijds “Limburgs” omdat deze nieuwe burger gebruik maakt van 100% kwalitatief en lokaal rundsvlees, verwerkt bij Hoeveslagerij Mattes uit Alken.
Anderzijds staat LIM voor “Less is More”. Want:
MINDER vlees = MEER kleur, smaak en groenten.
MINDER CO2-uitstoot = MEER positieve impact voor de planeet.
Wouter Martens, zaakvoerder van Hoeveslagerij Mattes en producent van lokaal vlees, was zelf zoekende naar een hybride hamburger. Dit was de reden waarom de samenwerking met CIAGO Foodlab voor de hand lag. Het team ondersteunde naast de productontwikkeling ook bij de opstart van de productie van dit nieuw product bij Hoeveslagerij Mattes.
Wie doet mee?
Rudy Rampelberg, Hoofd van PXL Catering was meteen enthousiast en springt alvast mee op de kar. Hogeschool PXL zet de LIMburger van 4 tot 8 november op de kaart en wil op die manier haar studenten bewust maken van een smaakvolle voedseltransitie. De hogeschool won onlangs nog de Gault&Millau-award voor smakelijkste cateringgerecht.
PXL Hogeschool zet haar schouders onder dit project en benadrukt hiermee haar commitment voor een duurzame en korte, lokale ketens.
Wat is “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen”?Dit begrip, kortweg ook MVO, houdt in dat organisaties aandacht voor mensenrechten, consumentenbelangen en sociale, ethische en milieukwesties in hun activiteiten en kernstrategie integreren. Zo streeft MVO systematisch naar economische (Profit), sociale (People) en ecologische (Planet) verbetering:
|
Praktisch
Week van de Smaak | |
Meer info | Nicolas Deswaef: 0475 250 386 of via mail nicolas.deswaef@ciago.be |
Comentarios